Monday 17 December 2012

Buat Renungan Bersama.....

Indah bahasa Allah dalam al-Quran untuk perkataan suami isteri menunjukkan perkataan yang sama. Berbanding denga bhsa lain, perkataan suami dan prktaan utk isteri berbeza. Misalnya dlm Inggeris , perktaan suami ialah ‘husband’ mnkla utk isteri ialah ‘wife’. Sementara dalam bhasa Perancis pula , suami ialah ‘mari’ mnakala ‘femme’ utk isteri.

Dalam al-Quran , suami dan isteri tdk disebut dgn dua prkataan y berbeza iaitu ‘zaujuh’ dan ‘zaujati’ .Hnya stu perkataan yg digunakan iaitu ‘zaujuh’ y bermakna pasangan. Islam melihat suami dan isteri sbgaia pasangan , penutup dan pelindung antra satu sama lain. Mereka dilihat sbgai pasangan bukan berasingan.


Apabila kita kata sepasang stokin , atau sepasang kasut , tentulah kita menganggap mereka setara dan tidak dapat dipisahkan antara satu sama lain. Tentulah kita tidak boleh menganggap stokin kanan lebih baik dari stokin kiri. Begitulah sepasang suami isteri yg dicatat dalam Islam.


Namun gelaran ‘zaujuh’ itu hanya diberi kepada wanita yang sama-sama beriman seperti suaminya. Bagi isteri yang tidak beriman atau derhaka seperti isteri Nabi Lut dan isteri Nabi Nuh. Dalam al-Quran mereka disebut sebagai ‘imraah’ kerana wanita seperti itu tidak dianggap sebagai perlengkap hidup pada suaminya.

No comments:

Post a Comment